W piątek, 26 września 2025 roku, społeczność Szkoły Podstawowej nr 3 w Pile uroczyście obchodziła Europejski Dzień Języków Obcych – wydarzenie, które corocznie przypomina, jak ważna i potrzebna jest znajomość języków obcych w dzisiejszym świecie. Z tej okazji zorganizowano kolejną edycję szkolnego konkursu językowego pt. „A Letter to a Friend”, będącego nie tylko doskonałą okazją do sprawdzenia swoich umiejętności pisania po angielsku, ale również krokiem w kierunku prawdziwej, międzynarodowej przyjaźni. Inicjatorką i koordynatorką konkursu była nauczycielka języka angielskiego, a zarazem opiekunka współpracy międzyszkolnej z Włochami – pani Julia Kamińska-Jachnik, której zaangażowanie od lat owocuje realną wymianą listów między uczniami SP3 a ich rówieśnikami z partnerskiej szkoły w Imoli, we Włoszech. Współpracę tę z pełnym zrozumieniem i wsparciem od lat patronuje Dyrektor Szkoły, pan Szymon Frydrych, otwierając przed uczniami drzwi do świata międzykulturowych doświadczeń i językowego rozwoju. Konkurs „A Letter to a Friend” miał na celu: rozwijanie umiejętności pisania listu nieformalnego w języku angielskim, zachęcenie uczniów do nawiązania kontaktu z kolegą lub koleżanką z Włoch, kształtowanie otwartości na inne kultury oraz kreatywności językowej.
Zadaniem uczestników było napisanie krótkiego listu w języku angielskim, zatytułowanego „A Letter to a Friend”, w którym należało np.: opisać siebie, swoje zainteresowania, szkołę lub miasto. Uczniowie wykazali się nie tylko poprawnością językową, ale również wysokim poziomem estetyki oraz niezwykłą pomysłowością w doborze form graficznych listów. W tegorocznej edycji udział wzięli następujący uczniowie: Maria Bogusławska (5b), Alicja Bernacka (7b) – odpowiedziała na list Lorenza, Marta Kurzac (3c) – napisała list do Michelle, Zofia Sieniawska (7b) – napisała do Gai, Kornel Fatyga (7b), Bartosz Janik (4c) – odpowiedział na list Fernanda, Hanna Kulczak (7b) – odpowiedziała na list Mateo, Wiktor Krawczyk (4c) – napisał do Liama, Wiktoria Witos (5b), Marek Ładziński-Ferrer, Hanna Pawlak (7b) – odpowiedziała Biance, Natan Grabowski (5a), Jan Śliwiak (6a) – napisał do Gabriele
Po zapoznaniu się z pracami, jury w składzie: p. Julia Kamińska-Jachnik, p. Magdalena Klauza oraz troje uczniów szkoły, ogłosiło następujących laureatów konkursu:
Laureaci: Natan Grabowski (5a), Hanna Kulczak (7b), Wiktoria Witos (5b)
Wyróżnieni: Maria Bogusławska (5b), Zofia Sieniawska (7b), Alicja Bernacka (7b)
Komisja konkursowa jednogłośnie zdecydowała, że wszyscy uczestnicy otrzymają ocenę celującą z języka angielskiego oraz pochwałę i UWAGA, UWAGA wszystkie listy zostaną wysłane do szkoły partnerskiej w Imoli, co daje szansę na rozpoczęcie prawdziwej korespondencji międzynarodowej i długotrwałych znajomości.
Uroczyste wręczenie dyplomów dla laureatów i wyróżnionych odbyło się w piątek, 26 września o godz. 12:50 przy wystawie prac w holu szkoły. Obowiązywał strój galowy z tarczą szkolną.
Pragnę również nadmienić iż współczesna edukacja nie kończy się w murach szkoły – jej zadaniem jest przygotowanie młodego człowieka do funkcjonowania w świecie, w którym język to nie tylko narzędzie, ale klucz do relacji, współpracy i wzajemnego zrozumienia. Jak trafnie zauważył Ludwig Wittgenstein:
„Granice mojego języka są granicami mojego świata.”
Dzięki takim projektom jak „A Letter to a Friend”, uczniowie SP3 mają okazję doświadczyć, że nauka języka to coś więcej niż szkolny przedmiot – to możliwość budowania mostów ponad granicami, kulturami i różnicami. Warto nawiązać do wspólnych faktów historycznych: Polskę i Włochy od wieków łączą nie tylko tradycje chrześcijańskie czy artystyczne inspiracje, ale także liczne związki historyczne: od renesansowych twórców, przez legionistów Dąbrowskiego, aż po współczesne partnerstwa szkół i miast. Dziś współpraca między SP3 w Pile i szkołą w Imoli to kontynuacja tej tradycji w nowoczesnym, edukacyjnym wymiarze.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy kreatywności, odwagi językowej i otwartości. Życzymy, aby rozpoczęta korespondencja przyniosła nie tylko nowe znajomości, ale również radość z odkrywania języka i świata.



